Werkgever
Werknemer

Arbobeleid

Bedrijfshulpverlening

U als werkgever bent verplicht om bedrijfshulpverlening in te richten. Bedrijfshulpverlening is bedoeld om tijdens situaties die gevaar opleveren voor de veiligheid en de gezondheid van werknemers en derden, schade en letsel zo veel mogelijk te voorkomen en te beperken. 

Een bedrijfshulpverlener moet in een gevaarlijke situatie letsel en schade bij collega’s, leerlingen en gasten zo veel mogelijk voorkomen en beperken. 

Kenmerken

Kenmerken van een bedrijfshulpverlener zijn:

  • Aanwezigheid: een bedrijfshulpverlener moet zo snel mogelijk (binnen enkele minuten) ter plaatse kunnen zijn.
  • Functie: het kan handig zijn om werknemers die al een taak hebben bij een ongeval bij de bedrijfshulpverlening te betrekken. Denk bijvoorbeeld aan de telefoniste die de brandweer of ambulance moet bellen of de portier die de slagboom moet openen.
  • Persoonlijkheid: doortastendheid, improvisatietalent en stressbestendigheid zijn van groot belang. Het is de menselijke factor die mede bepaalt of de bedrijfshulpverlening aan het doel voldoet. 

Taken

De taken van een bedrijfshulpverlener zijn:

  • coördinatie in geval van calamiteiten;
  • het verlenen van eerste hulp bij ongevallen en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
  • het beperken en bestrijden van een beginnende brand;
  • in noodsituaties werknemers en andere personen in het gebouw alarmeren en evacueren. 

U moet bedrijfshulpverleners opleiden zodat ze eerste hulp kunnen verlenen, brand kunnen bestrijden en collega’s en gasten kunnen evacueren. U mag bedrijfshulpverleners ook opleiden voor één van deze taken. Voor elke taak moeten er wel voldoende bedrijfshulpverleners zijn.

Succesvolle re-integratie

Re-integratie is een zaak van werkgever en werknemer samen. Ga daarom ook naar de pagina met informatie voor de werknemer en mail dit naar hem/haar.

Arbobeleid

Bedrijfshulpverlening

Uw werkgever is verplicht om bedrijfshulpverlening in te richten. Bedrijfshulpverlening is bedoeld om tijdens situaties, die gevaar opleveren voor de veiligheid en de gezondheid van werknemers en derden, schade en letsel zo veel mogelijk te voorkomen en te beperken. Een bedrijfshulpverlener moet in een gevaarlijke situatie letsel en schade bij collega’s, leerlingen en gasten zo veel mogelijk voorkomen en beperken.

Kenmerken

Kenmerken van een bedrijfshulpverlener zijn:

  • Aanwezigheid: een bedrijfshulpverlener moet zo snel mogelijk (binnen enkele minuten) ter plaatse kunnen zijn.
  • Functie: het kan handig zijn om werknemers die al een taak hebben bij een ongeval bij de bedrijfshulpverlening te betrekken. Denk bijvoorbeeld aan de telefoniste die de brandweer of ambulance moet bellen of de portier die de slagboom moet openen.
  • Persoonlijkheid: doortastendheid, improvisatietalent en stressbestendigheid zijn van groot belang. Het is de menselijke factor die mede bepaalt of de bedrijfshulpverlening aan het doel voldoet.

Taken

De taken van een bedrijfshulpverlener zijn:

  • coördinatie in geval van calamiteiten;
  • het verlenen van eerste hulp bij ongevallen en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
  • het beperken en bestrijden van een beginnende brand;
  • in noodsituaties werknemers en andere personen in het gebouw alarmeren en evacueren.

Bedrijfshulpverleners moeten zijn opgeleid zodat ze eerste hulp kunnen verlenen, brand kunnen bestrijden en collega’s en gasten kunnen evacueren. Bedrijfshulpverleners kunnen ook zijn opgeleid voor één van deze taken. Voor elke taak moeten er dan wel voldoende bedrijfshulpverleners zijn.

Succesvolle re-integratie

Re-integratie is een zaak van werkgever en werknemer samen. Ga daarom ook naar de pagina met informatie voor de werkgever en mail dit naar hem/haar.