Good Practice

Met remotie zorgen voor vitale werknemers in een mobiele organisatie

Hoe stap terug of opzij óók vooruitgang is 

Een nieuwe functie betekent meestal promotie: meer verantwoordelijkheden en meer salaris. Maar dat hoeft lang niet altijd het doel te zijn van een volgende stap. Door een stap opzij of terug te doen, krijgen werknemers andere waardevolle dingen terug. En uw organisatie trouwens ook. In dit artikel  leest u wat remotie oplevert en waarom het een onderdeel van uw personeelsbeleid kan zijn.

Remotie als arbeidsvoorwaarde

Vrijwillig een stap opzij of terug doen, is nog geen gemeengoed.  Sterker nog: we zien het vaker als verlies, terwijl dat niet nodig is. De winst zit voor medewerkers ook niet in meer geld of meer verantwoordelijkheden, maar in meer rust, minder werkdruk, meer afwisseling en nieuwe ontwikkelmogelijkheden. Het is wel van belang dat medewerkers weten dat remotie mogelijk is én dat de organisatie remotie bespreekbaar maakt en aanmoedigt. Het zou, net als opleidingsmogelijkheden, verlofregelingen en pensioen, een arbeidsvoorwaarde moeten zijn.

Voordat de emmer overloopt

De reden voor remotie is nu vaak uitval. Pas als een medewerker herhaaldelijk of langdurig verzuimt, komt een andere functie of ander takenpakket ter sprake. Dat voorkom je als medewerkers eerder een stap opzij of terug doen. Preventief, vóórdat de emmer overloopt. Zo blijven werknemers gezond en werken ze langer met plezier door. Ook wanneer de pensioenleeftijd weer opschuift.

Ook voor jongere collega’s is een stap terug soms een goed idee. Bijvoorbeeld als ze tijdelijk veel mantelzorg moeten verlenen of drie jonge kinderen thuis hebben. Als je gezond en met plezier je werk kunt doen, én privé alle ballen in de lucht kunt houden, is dat een win-winsituatie. Voor de werknemer en de werkgever.

Ontwikkelen in mobiele organisatie

Remotie is ook een prima middel om ontwikkeling te stimuleren. Ander werkt brengt immers nieuwe ontwikkelmogelijkheden mee. Er zijn andere werkzaamheden, andere collega’s en andere carrièrepaden. Door op deze manier te ontwikkelen in de breedte, voorkomen werknemers dat ze in een sleur komen.

Medewerkers die de regie nemen over hun loopbaan en af en toe van functie wisselen, werken met meer plezier en zijn zelfstandiger. Bovendien zorgen zij ervoor dat u een mobielere organisatie krijgt.